Tingagerskolens principper
Kære forældre til elev på Tingagerskolen
Vi er så glade for, at netop dit barn er på vores skole, og vi ved, at du har nogle forventninger til, hvordan vi løser vores opgave.
Disse forventninger kunne f.eks. omfatte:
- At vi skaber et fysisk og psykisk miljø på skolen, der er rummeligt og fremmer trivsel og læring
- At vi samarbejder med dig omkring, hvilke behov din barn har, og hvordan vi bedst løser dem
- At vi er åbne og tillidsfulde i vores kommunikation med dig og dit barn
Som skole har vi også nogle forventninger til dig som forældre, og vi vil gerne tydeliggøre disse forventninger:
Vi forventer, at du sørger for, at dit barn har de bedste muligheder for at koncentrere sig i skolen. Det betyder at:
- Dit barn møder veludhvilet og veloplagt til skoledagen og har fået morgenmad hjemme eller i SFO
- Dit barn får en passende og sund madpakke med hjemmefra med mulighed for at spise både om formiddagen, til frokost og om eftermiddag, hvis det har lange dage
Vi forventer, at du hjælper dit barn med at møde velforberedt.
Det betyder at:
- Chromebook er opladt, og at der er et sæt velfungerende høretelefoner med/i klassen
- Ugeskema/lektiebog er læst
- Lektierne er lavet
- Du hjælper dit barn med at pakke tasken selv inklusiv evt. idrætstøj og biblioteksbøger
Vi forventer, at du deltager aktivt i fællesskabet omkring klassen. Det betyder at:
- Vi taler pænt om andre elever, forældre og skolen, især når vores børn hører på det
- Du henvender dig til skolen/klasselæreren, hvis der er noget, du er bekymret for
- Du bakker op om de sociale arrangementer, der er i klassen
- Vi samarbejder omkring det sociale liv i klassen – herunder tager udfordringer op med relevante parter, inden det bliver store problemer
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til ovenstående, du har lyst til at drøfte med os, er du meget velkommen til at kontakte os.
Med venlig hilsen
Skolebestyrelsen og ledelsen, Tingagerskolen.
Tingagerskolens SFO er et tilbud til alle elever fra 0. til og med 3. klasse i almen og specialklassen.
Tidlig skolestart er et obligatirisk forløb for alle skolestartende børn. Tidlig skolestart – i daglig tale Stjerneklassen og Stjerneskudsklassen, starter 1. april og forløber indtil juli det år barnet fylder 6 år, og skal starte i skole.
SFO og tidlig skolestart er omfattet af skolens overordnede målsætning, værdier og visioner.
I SFO støtter og fremmer vi børns alsidige personlige udvikling og styrker de sociale kompetencer via leg og planlagte aktiviteter, som bygger på de overordnede pædagogiske lærerplaner fra Dagtilbudsloven.
Mål
- At SFO er medskabende til at styrke barnets alsidige personlige udvikling.
- At SFO skaber fællesskaber på tværs af børnegrupperne og styrker trivslen.
- At børn og forældre oplever en sammenhæng gennem hele dagen - skole og SFO.
- At overgangen mellem børnehave og SFO har fælles pædagogisk grundlag.
Hvordan opfyldes målsætningen
1. Gennem synlige rammer og aktiviteter skabes der fundament for udvikling
- SFO skaber rum for, at den enkelte kan udvikle sig personligt.
- Tilbyde forskellige aktiviteter og fremme fællesskabet, som barnet kan spejle sig i.
- Ugeplaner med forslag til faste og frie aktiviteter.
- Personalet udarbejder og planlægger aktiviteter, der fremmer børns krop, sanser og bevægelser.
- Pædagogiske tiltag i skoledelen, kan fortsætte i SFO.
2. Gennem dialog
- Sprog skaber virkelighed, så vi taler ordentligt til hinanden.
- Gennem venskaber skabes fællesskaber. Vi opfordrer børnene til at lege på tværs af årgange.
- Afholdelse af forældrekaffe jævnt gennem skoleåret.
- Tydelig information og kommunikation til forældre via digitale platforme og i hente- og bringesituationer.
- Tæt samarbejde mellem alle faggrupper, samt mellem det pædagogiske personale og forældre.
3. Gennem tværprofessionelt samarbejde
- Tæt samarbejde mellem børnehaverne og skolen i overgangen til tidlig skolestart ved overleveringsmøder, aftaler og besøgsdage.
- Pædagogisk sparring og fælles planlægning mellem børnehaverne og skolen i perioden op til overgangen mellem børnehave og tidlig skolestart.
- De pædagogiske lærerplaner danner basis for barnets faglige udvikling i Stjerneklassen/Stjerneskudsklasse.
Vedtaget på skolebestyrelsesmødet d. 25. april 2019.
Princip for badning i forbindelse med idræt
Mål
- at alle er bekendt med skolens regler omkring idræt og badning
- at alle elever har lyst til og mulighed for at deltage i idrætsfaget
- at alle elever tager aktivt del i både den fysiske del af undervisningen og det efterfølgende bad
- at alle elever lærer at omgås hinanden med gensidig respekt for hinandens forskelligheder
- at forældrene er oplyst om, og klar over, deres ansvar for børnenes deltagelse
Hvordan opfyldes målsætningen
På Tingagerskolen forudsætter undervisningen i idræt normalt fuld omklædning og bad. Vi anser omklædning og badning som en integreret del af idrætsundervisningen og et rimeligt krav at stille ift. den personlige hygiejne. Derudover finder vi det værdifuldt, at vores børn og unge udvikler og fastholder et naturligt forhold til deres egen krop og en erkendelse og respekt af, at vi som mennesker ser forskellige ud.
De formelle rammer:
Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens værdiregelsæt og skolens øvrige principper som af kommunens mål og rammer samt Folkeskoleloven – særligt Fælles Mål for faget idræt.
Det er skolens ansvar, at:
- sikre badefaciliteter for eleverne. Eleverne til og med 1. klasse kan klæde om og bade sammen, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
- idrætsundervisningen - i samarbejde med andre fag omhandler emnet personlig hygiejne, kroppens forskelligheder og kropsbevidsthed.
- behandle emnet hygiejne generelt - evt. i samarbejde med sundhedsplejersken.
- sørge for opsyn under badningen i det omfang, det er nødvendigt.
Det er forældrenes ansvar, at:
- støtte op om dette princip
- sikre at barnet møder forberedt til undervisningen. Det betyder i denne sammenhæng, at eleven medbringer idrætstøj, sko, håndklæde mv., som gør det muligt at tage del i både idræt og bad.
- aftaler om evt. fritagelse for idræt og/eller bad, skal indgås på forældrenes initiativ via AULA.
Fritagelse fra idræt betyder, at eleverne naturligvis skal overvære undervisningen. Eleven skal være til stede i undervisningen i den udstrækning, sygdommen tillader det.
For at sikre at eleven får et teoretisk udbytte af undervisningen, skal eleven blandt andet modtage de samme instruktioner som de øvrige elever, men også ved, at eleven bliver inddraget i det omfang, det i øvrigt er muligt fx som lærerens medhjælper/dommer etc.
- En elev kan af helbredsmæssige grunde helt eller delvist fritages for deltagelse i idræt.
Hvis det drejer sig om længerevarende fravær, skal skolens leder godkende forældrenes anmodning herom. Ved kortere fravær er det de pågældende idrætslærere, der modtager anmodningen om fritagelsen.
- Det er skolens leder, der afgør, hvilken form for dokumentation der findes påkrævet for at kunne godkende fritagelsen. Ved længere tids fravær vil skolen normalt kræve en lægeattest. Ifølge almindelig kommunal praksis afholdes udgifterne hertil af skolen.
Menstruation:
- Piger deltager som normalt i idrætsundervisningen.
- Nogle piger kan i menstruationsperioder være generte over at skulle bade med de øvrige piger efter idrætstimerne. I disse tilfælde laves en aftale med idrætslærerne med hensyn til at få klaret badningen.
Princippet evalueres i 2024.
Godkendt d. 10.01.2023
Antimobbestrategi
Følgende antimobbestrategi er udarbejdet sammen med elevråd, personale, skole-bestyrelse/forældre og ledelse.
Vigtige pointer/slogans:
- På Tingagerskolen accepteres mobning ikke
- Dialog er værktøjet til håndtering af evt. konflikter
- Alle sager håndteres og tages alvorligt. De enkelte situationer kalder på forskellige reaktioner og efterfølgende handleplaner
Definition:
”Mobning er et gruppefænomen. Mobning kan ses som udstødelsesdynamikker mellem mennesker i sociale sammenhænge, som børn og unge ikke har mulighed for at trække sig fra. Mobbeprocesser markerer et fællesskab, hvor nogle anerkendes som værdige medlemmer mens andre ikke anerkendes, og derfor udstødes som uværdige medlemmer af fællesskabet. Dermed defineres fællesskabet af, hvem der ikke er med.
Mobning handler om mere end blot et offer og en mobber. Det handler også om tilskuere og medløbere, som mere eller mindre bevidst accepterer udstødelsen eller nedværdigelsen af et eller flere af gruppens medlemmer. Mobning er et gruppefænomen, og bekæmpelse af mobning i skolen handler i høj grad om at ændre kollektive dynamikker i klasser eller på årgange.
Mobning handler altså ikke om svage elever, men om elever, som bliver gjort svage i et fællesskab”.
Uanset om mobningen finder sted på baggrund af enkeltpersoners adfærd eller en gruppes normsæt, er mobning uacceptabel, men de forskellige situationer kræver forskellige reaktioner og tilhørende handleplaner.
Hvad gør vi i hverdagen:
Væsentlige elementer i Tingagerskolens antimobbestrategi hentes fra skolens vision:
Menneske og sundhed - at skabe lyst til trivsel
- Vi vil kendes på, at vores elever trives på skolen
- Vi vil kendes på, at vi har et godt psykisk, fysisk og sundt miljø på skolen
- Vi vil kendes på, at vi skaber kultur og fællesskab i spisesituationer
Menneske og forandringsparathed
- Vi vil kendes på, at vi udvikler metoder til styrkelse af den enkelte elevs udvikling
Vi vil kendes på, at den enkelte bidrager til fællesskabet og fællesskabets forandringer
Menneske og fællesskab - at lykkes som menneske i fællesskabet
- Vi vil kendes på, at vi har en fællesskabsholdning og en stolthed over at gå på Tingagerskolen
- Vi vil kendes på, at vi passer på hinanden, og alle føler at de lykkes
- Vi vil kendes på, at der er fælles oplevelser for hele skolen
02.05.18:
Hvis du alligevel oplever mobning:
- Kontakt din lærer/klasselærer/skolepædagog
- Forældre kontakter din lærer/klasselærer/skolepædagog
- Der udarbejdes indsats- og handleplan
- Kontakt skolens ledelse for videre håndtering
- Læs Mere:
Se: http://dcum.dk/media/2082/8tegnmob.pdf
Link til klagevejledning
Mål
- At skole og hjem viser et fælles ansvar for eleverne
- At skabe gensidig forståelse og tillid
- At involvere forældrene i skolens hverdag
Hvordan opfyldes målsætningen
Gennem information
- via nyhedsbreve ”Nyt fra Tingagerskolen”
- og løbende opdateringer af skolens hjemmeside
- via Intra/Momo/Aula (f.eks. ugeplaner, informationsbreve eller kontaktbøger) kan forældre holde sig ajour omkring klassens aktiviteter i de forskellige fag
- klassens lærer/teamet udsender nyhedsbreve, der overordnet beskriver klassens trivsel, status og planer flere gange årligt
- via udgivelse af årsplaner
Gennem dialog og samarbejde, der bygger på respekt og ligeværdige samtaler
- afholdes der forældremøder min. 1 gang om året, hvor det første møde bl.a. omhandler holdninger og forventninger til årets samarbejde.
- deltager klassens skolebestyrelsesrepræsentant på mødet for introduktion af skolebestyrelses arbejde.
I specialafdelingen deltager skolebestyrelsesrepræsentanten på det fælles forældremøde for hele afdelingen.
- afholdes elev/lærer/forældresamtaler – min. 2 samtaler pr. år. Som udgangspunkt deltager eleven.
- udleveres elevplaner 1 gang pr. skoleår. Elevplanen udleveres senest 8 dage før første skole/hjemsamtale.
- oprettes klasseforældreråd (se princip for forældreråd)
Gennem drøftelse af holdningsmæssige emner som f.eks.
- aktuelle emner for den enkelte klasse
- omgangsformer (f.eks. mobning/trivsel, adfærd, sprogbrug)
Vedtaget på skolebestyrelsesmødet den 29. november 2018 og ønskes vurderet igen om 2 år.
Formål:
Dette princip har til formål at sikre den bedste klassedeling i forbindelse med skoleskiftet fra Tre Ege Skolen til Tingagerskolen, således at skoleskiftet opleves så trygt som muligt for både elever og forældre.
Før skoleskiftet:
6.klasserne fra de 2 skoler mødes 1.gang i løbet af januar måned på Tingagerskolen for at lære hinanden at kende.
Der laves genbesøg på Tre Ege Skolen inden skolestarten, et besøg i Ryslinge og et besøg i Kværndrup.
Tingagerskolen inviterer til forældremøde for kommende 7.årgang i januar – februar. Mødet er for forældre og elever.
Tingagerskolen inviterer til forældremøde for kommende 7.årgang inden sommerferien. Mødet er for forældre, elever og lærerteamet i 7. årg.
Afdelingslederen for grundskolen fra Tingagerskolen sørger for overlevering af de nødvendige informationer såvel fra Tre Ege Skolen som fra Tingagerskolen til det kommende klasseteam på 7.årgang.
Skolestart:
7.årg på Tingagerskolen starter med et fælles intro forløb.
Der undervises på fleksible hold i 1- 2 uger, derefter sammensættes klasserne af klasseteamet ud fra:
Faglige kompetencer
Sociale kompetencer
Fordeling af drenge og piger.
Vedtaget på skolebestyrelsesmødet 5.nov 2015
Princip for skole/hjem samarbejde
Mål
At skole og hjem viser et fælles ansvar for eleverne
At skabe gensidig forståelse og tillid
At involvere forældrene i skolens hverdag
At alle klasser vælger kontaktforældre
At fremme dialogen mellem forældre og lærere i den enkelte klasse
At styrke klassens trivsel, fællesskab og samarbejde
At styrke dialogen mellem skolens klasse, skolebestyrelsen og skolens ledelse
Hvordan opfyldes målsætningen
Gennem information
Via nyhedsbrevet ”Nyt fra Tingagerskolen” og løbende opdateringer af skolens hjemmeside.
Via digitale platforme (f.eks. ugeplaner og informationsbreve) kan forældre holde sig ajour omkring klassens aktiviteter i de forskellige fag.
Klassens lærere udsender nyhedsbreve, der overordnet beskriver klassens trivsel, status og planer flere gange årligt.
Via udgivelse af årsplaner.
Gennem dialog og samarbejde, der bygger på respekt og ligeværdige samtaler
Forældremøder/klassearrangementer – min. 1 gang om året - årets første møde omhandler holdninger og forventninger.
Klassernes skolebestyrelsesrepræsentant inviteres med til det første forældremøde – i specialafdelingen deltager skolebestyrelsesrepræsentanten på det første fælles forældremøde for hele afdelingen.
Elev/lærer/forældresamtaler – 2 samtaler pr. år. - eleven deltager altid.
Eleverne og forældrene skal regelmæssigt underrettes om lærernes syn på elevernes udbytte af skolegangen.
Elevplaner i specialklasserækken udleveres 1 gang pr. skoleår. Specialklassernes elevplaner udarbejdes efter et anderledes koncept. Denne elevplan skal, ud over skole/hjemsamarbejdet, dokumentere og afklare videre forløb med eksterne parter. Elevplanen sendes derfor til forældrene 8 dage før 2. skole-hjem-samtale.
Valg af kontaktforældre (se punktet ”Procedure for udpegning af kontaktforældre”).
Kontaktforældre inviteres til temamøder 1-2 gange årligt.
At formidle emner til diskussion i skolebestyrelsen og emner fra skolebestyrelsen til diskussion i klassens forældregruppe. Gennem drøftelse af holdningsmæssige emner som f.eks.
Aktuelle emner for den enkelte klasse.
Omgangsformer (f.eks. mobning/trivsel, adfærd, sprogbrug).
Procedure for udpegning af kontaktforældre
Kontaktforældre vælges for ét skoleår ad gangen.
Kontaktforældre vælges på det første forældremøde, der afholdes efter skolens sommerferie – for specialafdelingen på det fælles forældremøde.
Der vælges min. 2 kontaktforældre i hver klasse. I specialafdelingen kan der vælges enten bedst mulig løsning 1 forældre i hver klasse, eller hvis dette ikke er muligt en forælder fra yngste, mellemste og ældste trin.
Vedtaget på skolebestyrelsesmøde d. 11/1-2022
Princip for karaktergivning på 7. klassetrin
Formål:
At vurdere elevernes faglige standpunkt.
- Karaktererne gives en gange på et skoleår. Der uddeles karakter i april.
- Karakterer skal gives i alle prøvefag.
- Karakteren begrundes i elevens faglighed og er et sammenligneligt udtryk for elevens standpunkt.
- Karakteren må ikke stå alene og skal gives sammen med en generel mundtlig vurdering
- Vurderingen skal samtidig give et indblik i hvordan eleven trives på det sociale plan.
- Elevernes karakterer kan drøftes med lærerne ved den planlagte
skole/hjem samtale i november og april.
(Husk at ændre datoerne i princippet for skole/hjem samtaler)
- Karaktererne skal ses som et pædagogisk redskab lærerne kan bruge for at synliggøre elevernes
faglighed. Karaktererne kan for eleverne bruges som et motivationsredskab for eleverne.
Behandlet på Skolebestyrelsesmøde d. 12. september 2018.
Revideret februar 2023.
Mål
”På skolen arbejder vi vedvarende med at skabe et godt fællesskab til gavn for skolens børn. Et godt og trygt socialt liv i klassen er vigtigt for at lære. Skole/hjem samarbejdet er et bærende element i skolens og klassernes fællesskab – og et bærende element i skole/hjem samarbejdet er skolens kontaktforældre.”
Formålet med kontaktforældrene er
- At fremme dialogen mellem forældre og lærere i den enkelte klasse
- At styrke klassens trivsel, fællesskab og samarbejde
- At styrke dialogen mellem skolens klasse, skolebestyrelsen og skolens ledelse
KONTAKTFORÆLDRE ordningen er delt på to opgaver Forældrerepræsentanter og en Trivselsgruppe.
- Forældrerepræsentanterne har som primær opgave at være bindeled til lærere/bestyrelsen og mødes med skolebestyrelsen 2 gange årligt til temamøder.
- Trivselsgruppen står for de sociale arrangementer i klassen
PROCEDURE VED UDPEGNING
- Kontaktforældrene vælges for ét skoleår ad gangen - max. 3 år i træk
- Kontaktforældrene vælges på det første forældremøde, der afholdes efter skolens sommerferie – for specialafdelingen på det fælles forældremøde.
- Der vælges min. 2 kontaktforældre i hver klasse og 3-4 pers. i Trivselsgruppen.
I specialafdelingen kan der vælges enten bedst mulig løsning 1 forældre i hver klasse, eller hvis dette ikke er muligt en forældre fra yngste, mellemste og ældste trin.
ARBEJDSOMRÅDE
Kontaktforældrenes opgave er at være bindeled mellem klassens forældre og klassens lærere, samt mellem klassens forældre og skolens bestyrelse. Som bindeled kan man som kontaktforældre være med til:
- At planlægge og afholde forældremøder, herunder skabe platform til at tage relevante emner og problemstillinger op samt at sørge for at disse kommer med på forældremødernes dagsordener.
- At formidle emner til diskussion i skolebestyrelsen, og emner fra skolebestyrelsen til diskussion i klassens forældregruppe.
- At tage initiativ til sociale arrangementer. Sociale arrangementer kan afholdes med og uden lærerdeltagelse
- At medinddrage eleverne
- At tage imod nye forældre og børn i klassen
- At formidle erfaringer som kontaktforældre videre til efterfølgende kontaktforældre i klassen
KONTAKT TIL SKOLEBESTYRELSEN
- Skolebestyrelsen ønsker en tæt kontakt til alle skoles kontaktforældre. Alle valgte forældre vil derfor være tilknyttet en kontaktperson fra skolebestyrelsen.
Vedtaget på skolebestyrelsesmødet 10. maj 2016.
Praktikforløb 8. årgang
Mål
- At eleverne får et grundigere kendskab til arbejdsmarkedet
- At eleverne får en praktisk erfaring inden deres uddannelsesvalg
- At skolen og erhvervslivet integreres bedre
- At eleverne får et samlet indtryk af sammenhængen mellem brobygning og praktikforløb
- At eleverne får en større forståelse for, hvorfor det er vigtigt at være uddannelsesparat
Forløb:
- En samlet uge for hele klassen.
- Alle elever deltager så vidt muligt.
- Eleverne skal selv finde deres praktikplads.
- Praktikugen skal lægges på 8. årgang, her er der mest plads i årsplanen, og det giver god mening i forhold til, at de også skal i brobygning på denne årgang.
- Èn klasse er på skolen.
- Praktikforløbet skal være udgiftsneutralt, således at eleverne søger praktikpladser, der ligger i cykelafstand eller kan dækkes af deres nuværende buskort. Skaffer man praktiksteder længere væk, dækkes udgiften af eleven selv.
- Lærernes tid i praktikugen kan bruges til besøg på virksomhederne, to-læreordning og vikardækning.
- Forløbet tilrettelægges sammen med UU-vejlederen, der tager ansvar for det kontrakt- og forsikringsmæssige.
- Erfaring deles mellem årgangsteams.
Vedtaget på skolebestyrelsesmødet den 15. september 2022.
Principper vedr. lejrskoler/skolerejser
- Skolen prioriterer lejrskoler/skolerejser højt.
- Lejrskolen betales delvis af klassens penge, samt evt. gennem en fælles opsparing.
- Skolen må opkræve et beløb á 85,- kr./dag pr. elev.
- Teamet afgør om naturalier skal erstatte forældrebetalingen.
- Beløbet indbetales til skolen før turens afholdelse.
- Efter turens afholdelse, udarbejder klassens team et samlet regnskab til ledelsen og forældre.
- Lejrskolen er en obligatorisk del af undervisningen.
- Udgifter i forbindelse med teamets deltagelse dækkes af skolen.
LEJRSKOLER:
4.-6. årgang:
Mellemste afdeling tildeles en lejrskole af 3 dages varighed i 5. klasse.
Der afsættes kr. 8000 til denne lejrskole.
Der kan må opkræves kostpenge.
Specialklasserne:
For specialklasserne (mellemtrin og ældste trin) kan der afholdes et lejrskoleophold hvert andet år.
Samtlige lejrskoler i specialklasserne bliver betalt af skolen/afdelingen.
SKOLEREJSER:
- årgang:
For 9. årgang kan der arrangeres en skolerejse af 5 dages varighed, der er elev/forældrebetalt.
Forældrebetalingen bliver max. 3000 kr.
Skolen dækker udgiften for teamet.
- årgang:
For 10. årgang kan de enkelte linjer arrangere skolerejser.
Skolen dækker udgifter for teamet.
Der betales kr. 3500,- for deltagelse på 10. årgang.
Der opkræves kr. 85,- pr. dag i kostpenge
Specialklasserne:
For ældste klasse (ST 9-10) i specialklasserne kan der arrangeres en skolerejse af 5 dages varighed, der er elev/forældrebetalt.
Forældrebetaling bliver max 1700 kr.
10.01.23 BN