Specialafdelingen
I specialafdelingen går der ca. 80 elever fra 0.-10. klasse, fordelt på 9 klasser.
Målgruppe
Specialafdelingen er et specialpædagogisk skoletilbud til elever fra 0.-10.klasse med generelle indlæringsvanskeligheder, socio-emotionelle problemstillinger. PPR visiterer elever fra almenskolen til specialafdelingen.
Børnesyn
Alle børn gør det rigtige, hvis de kan.
Alle børn skal have en chance for at få en uddannelse og mulighed for at kunne klare sig selv som voksne.
I specialafdelingen går der ca. 80 elever fra 0.-10. klasse, fordelt på 9 klasser.
Afdelingen er delt op i trin - indskoling, mellemtrin og udskoling, hvor vi tilstræber, at eleverne har de samme lærere og pædagoger hele vejen gennem det enkelte trin. I hvert trin har vi et team bestående af lærere og pædagoger, som arbejder tæt sammen om planlægning af undervisning, ture ud af huset, emneuger og at få en hverdag til at fungere, hvor struktur, forudsigelighed og genkendelighed er med til at skabe tryghed i hverdagen.
I specialafdelingen undervises eleverne i de fag, som de ifølge folkeskoleloven skal have på de enkelte årgange.
Omkring hver klasse er der primært 3 voksne, en dansklærer, en matematiklærer og en pædagog.
Specialklasserne ligger samlet på skolen, og klasserne består af ca. 8-10 elever.
Vores elever har stor glæde af, at de fysiske rammer er tilpasset deres særlige behov. Der veksles mellem undervisning i små grupper og selvstændigt arbejde på individuelt tilpassede arbejdspladser med afskærmning i større eller mindre grad for at undgå distraherende indtryk fra de andre elever.
På Tingagerskolen arbejder vi ud fra en systemisk tankegang, hvor vi går ud fra antagelsen om, at man kun kan forstå et menneskes handlinger ved at inddrage det større system, som eleven indgår i. Hermed flytter man fokus fra et individuelt perspektiv med fokus på fejl og mangler til et samskabende fokus. Der er fokus på relationer, og at alle til enhver tid gør deres bedste ud fra de forudsætninger, som de har.
Alt personale i afdelingen uddannes løbende til at varetage opgaver omkring specialelever, lærerne har derfor al deres undervisning i specialafdelingen. Pædagogerne har arbejdsopgaver både i specialafdelingen og SFO.
Der arbejdes med tydelig struktur, genkendelighed og forudsigelighed. Der arbejdes i tidsintervaller, som eleverne kan rumme (typisk 10-20 min.). Skift i aktiviteterne med luftere eller brain breaks mellem aktiviteterne. Eleverne motiveres med medindflydelse og medinddragelse, ofte arbejder vi med belønningssystemer for at motivere.
På Tingagerskolen arbejder vi med LP-modellen, som er et redskab til udvikling og forbedring af skolens læringsmiljø og som er med til at styrke lærernes og pædagogernes analytiske evner i forhold til de problemer, som de oplever i mødet med eleverne. Når man arbejder med LP, skal lærerne og pædagogerne have fokus på interaktionen mellem eleven og omgivelserne og samtidig se kritisk på egen undervisning og klasserumsledelse.
I specialafdelingen arbejder vi med mentalisering, som kort fortalt handler om at have en forståelse for eget og andres følelsesliv, og hvordan vi gensidigt påvirker hinanden følelsesmæssigt. Når vi mentaliserer, forstår vi både egen og andres adfærd ud fra blandt andet følelser, tanker, behov, mål og grunde.
I specialafdelingen er mange lærere og pædagoger uddannede PAS-konsulenter. PAS står for pædagogisk analyseredskab, og det er typisk det redskab, som vi bruger for at blive klogere på, hvilke ressourcer og kompetencer et barn har. Dette danner også grundlag for vores omfattende elevplaner, som bliver tilrettet to gange om året, hvor vi bl.a. beskriver barnet forudsætninger for læring. I elevplanerne beskriver vi også elevernes faglige standpunkt og fremadrettede mål, samt deres sociale status og udviklingsfokus.
Alle elever har chromebooks og anvender hjælpemidler i forhold til deres udfordring.
Det kan være appwriter, som støtte til stavning, indlæsning ift. skriveprocesser og oplæsningen ift. læseprocesser og ekstra tid ift. en langsom forarbejdningshastighed.
Der bruges smartboards i klasserne, som bl.a. bruges til at tydeliggøre rammen for den enkelte dag.
På Tingagerskolen arbejdes der med venskabsklasser, hvor der er fokus på fællesskabet på tværs af skolen.
Dette er lavet ud fra tesen om, at dem man leger med, mobber man ikke.
I specialafdelingen har vi fokus på, at eleverne skal blive så dygtige som de kan, og hvis der er elever, der er klar til særlige udfordringer, planlægger vi, at de kan komme i praktik i almen klasserne i enkelte fag.
Dette foregår i samarbejde med forældre og den enkelte elev samt modtagende almen klasse.
Den ældste klasse i specialafdelingen er en ST klasse. ST står for særligt tilrettelagt og henvender sig til elever i 9. og 10. klasse. Hvis der er elever nok til en 10 klasse, kaldes den ST10, og her bliver eleverne undervist efter 10. klasses lovgivningen. Hvis der ikke er elever nok til en ren 10. klasse, kaldes den ST9-10, og her bliver eleverne undervist efter 9. klasses lovgivningen.
Formålet med ST10 er, at eleverne afslutter deres skolegang og samtidig bliver klar til at fortsætte i en kompetencegivende ungdomsuddannelse.
Undervisningen tager udgangspunkt i individuelt tilrettelagte undervisningsplaner, der udarbejdes sammen med eleven.
Elever som går i klassen indgår i et forpligtende fællesskab med andre jævnaldrende unge. Dette indebærer bl.a., at eleverne skal på introtur i starten af skoleåret samt en udlandsrejse.
Eleverne skal skrive OSO opgave. Der er mulighed for individuelle praktikforløb og individuelle brobygningsforløb, og eleverne bliver guidet i valg af uddannelse.
I ST-klassen arbejdes der med temaet “Chef i eget liv”, hvor eleverne præsenteres for følgende emner:
- Flytte hjemmefra
- Udarbejde et budget
- Etableringsomkostninger
- Finde en bolig
- Borgerservice – herunder Nem-id , e-boks & SKAT
- Pengeinstitutter
- Forsikringer – lovpligtige og dem, der er rare at have
- Fagforening/A-kasse
- Det der står med småt
- Temaet “Et sejt og sundt liv”, hvor eleverne præsenteres for følgende.
- Idræt i teori og praksis
- Udfordringer af egne grænser og udholdenhed
- Forskellige motionsformer både individuelle og hold
- Sund mad – let at lave i teori og praksis
- Førstehjælpskursus
- Hygiejne og seksualitet
Alle elever, der er tilknyttet specialafdelingen er også tilknyttet kommunes PPR-konsulenter, som deltager på diverse statusmøder og netværksmøder mindst én gang om året.
Det er også PPR-konsulenten som vurderer, om et barn er velplaceret.