Afdelingens opbygning og struktur
Udskolingen på Tingagerskolen består af 3 klassetrin. Der er én klasse pr. årgang fra 7. - 9.klasse.
Når eleverne begynder på Tingagerskolen i 7. klassen, vil det første de møder være et par uger, som er koncentreret om, at eleverne lærer hinanden at kende, og at lærerne får lavet de bedst mulige klasser ud fra deres erfaringer med eleverne i forskellige aktiviteter. Det kan fx være et besøg i Davinde, teambuilding øvelser, orienteringsløb i lokalområdet, spil mm.
Når klasserne er dannet, vil deres første uge sammen gå med at lære hinanden at kende. Denne uge vil bl.a. kunne bestå af teambuildingsøvelser, evt et besøg på FGU i Svendborg, fællesspisning arrangement med elever, forældre og lærere mm.
Forældre- og lærerkontakten foregår som udgangspunkt over AULA. Det er over AULA, at det aftales, hvis der er behov for en samtale eller et møde.
Sygemelding skal ske på AULA til klasselæreren inden skoledagen begynder.
Dukker eleven ikke op til undervisningen, og der ikke er modtaget en besked om fraværet, vil dette noteres som ulovligt fravær, og forældrene vil automatisk modtage en sms, om elevens fravær.
Skole-hjemsamtaler tilbydes som udgangspunkt 2 gange årligt til alle elever.
Ved skoleårets begyndelse vil der inviteres til et forældremøde med 2 af klassens lærere. Ved dette møde sammensættes et forældreråd, som bl.a. kan stå for en klassekasse, lave forskellige arrangementer for/med klassen, planlægge aktiviteter, hvor klassen kan tjene penge til fx. skolerejsen. Det er forældrerådet selv, der definerer dets rolle.
Valgfag vælges i starten af 7. klasse, og derefter skal faget følges i 2 år.
Der kan vælges mellem fagene: Musik, Madkundskab, Håndværk & Design og Billedkunst. Alle fire valgfag afsluttes efter 2 år med en prøve. Prøverne for fagene er forskellige, men fælles for dem er, at de alle berører flere aspekter af faget. Derfor er det vigtigt, at eleven vælger efter interesse.
Der kan være årgange, hvor rigtig mange elever vælger det samme fag. I denne situation vil enkelte elever blive henvist til et andet valgfag. Af denne grund ønsker man valgfag efter en prioriteret rækkefølge.
Man kan desværre ikke skifte valgfag.
Valgfagsprøverne ligger i slutningen af 8. klasse.
Folkeskolens afgangsprøver ligger i maj og juni på 9. årgang.
Der vil være elever, der har behov for at gå til “Prøver på særlige vilkår”, det kan være ekstra tid eller ret til at bruge hjælpemidler i form af app-writer. Klassens lærere tilmelder i samråd med skolelederen eleven til dette.
Find mere info her: https://www.uvm.dk/folkeskolen/folkeskolens-proever
UUV-timerne bruges til 3 forskellige formål i afdelingen:
Lektietime: Vi er som udgangspunkt en lektiefri skole, men udnyttes tiden ikke på skolen/i timerne, kan der være opgaver, der skal laves færdig i lektietimen og/eller derhjemme.
Vi forventer, at eleverne læser hjemme hver dag fx. romanlæsning mm.
Samling: Skolens overbygning samles en lektion ca. hver anden uge. Der synges 2 elevvalgte sange og informeres om stort og småt fra skolens hverdag. Det kan være elevrådet, 9. årgang der har været i Berlin, 8. årgang med deres filmuge og meget andet.
Fagdag: Hver onsdag i skoledagens sidste 4 lektioner er der fagdag i alle udskolingens klasser. Fagdagen lægger op til og bruges til fordybelse i et fag, et emne, prøveforberedelse, en tur ud af huset mm.
Masterclass:
Masterclass er en måde at introducere gymnasiet og dens undervisningsform. Det er for de elever, der ønsker det og som samtidig har et højt fagligt niveau. I fællesskab finder faglæreren og eleven ud af, om dette tilbud er noget for den enkelte elev. Der er et bestemt antal pladser pr. fag. Dette gælder for fagene engelsk og fysik. Eleverne vil i en periode i løbet af efteråret deltage i en undervisningssituation 1 eller 2 moduler om ugen med elever fra andre af kommunens Folkeskoler.
Matematikkens hus:
Matematikkens hus er et forsøg på at lave brobygning mellem grundskole og gymnasium, samt øge indsigten i matematikkens verden og anvendelser. Hvert år deltager 9.årg i matematikkens hus, hvor forskellige skoler i kommunen konkurrerer i matematik.
I afdelingen deltager vi gerne i lokale og landsdækkende konkurrencer som for eksempel Faaborg-Midtfyn Kommunes kortfilmskonkurrence, Mediekonkurrencen og DM i fagene. Det er faglighed på nye kreative måder.
Elevrådet består udelukkende af elever, der hvert år vælges af klassekammerater. Elevrådet arbejder for fællesskabets bedste. Vi lytter, vi lærer, vi samarbejder, vi udvikler og idé-udveksler. I samarbejde med skolebestyrelsen og skoleledelsen, får vi ting til at ske!
Vi har en skolerejse på 9. årgang i september, hvor der er en egenbetaling på ca. 2500 kr.
Ved det første forældremøde nævnes denne rejse bl.a. i forbindelse med mulighed for at tjene penge til klassen. Skolerejsen planlægges af lærerne i løbet af 8. klasse, og det kan forventes, at der i slutningen af 8. klasse vil være et infomøde herom.
FMK har lavet projektet i samarbejde med flere af kommunens kulturinstitutioner, og eleverne vil i løbet af deres tid i udskolingen komme igennem performance med deltagelse af manuskriptforfattere og skuespillere, spoken word med deltagelse af rappere kendt fra musikmiljøet og arbejde med vores kulturarv, hvor de bl.a. arbejder med kilder, matematik og kan snuse lidt til, hvordan en “messe” i middelalderen var.
Erhvervsrygsækken er et kommunalt samarbejdsprojekt mellem kommunens Folkeskoler og det lokale erhvervsliv. Alle 4. - 9. klasser vil en gang om året deltage i et undervisningsprojekt og et besøg på en lokal virksomhed. Formålet er at give indblik i, hvor meget matematik bruges i dagligdagen i de forskellige virksomheder, samt kvalificere elevernes valg af ungdomsuddannelse/erhverv.